Українська державна компанія «Укрпошта» презентувала нову марку з написом «Будапештський меморандум — це х***я». Цей крок став реакцією на інтерв'ю Президента України Володимира Зеленського американському подкастеру Лексу Фрідману, в якому він висловив гостру критику Будапештського меморандуму.
Як повідомив генеральний директор «Укрпошти» Ігор Смілянський у своєму телеграм-каналі, марка випущена в рамках проєкту «Власна марка».
«Як обіцяв, марку “Будапештський меморандум — це х...я” можна придбати онлайн. Як завжди, Соломонове рішення — новинку випущено в рамках проєкту “Власна марка”. Хто бажає — той купує. Кому ця ідея не до вподоби, той оминає. Демократія й свобода слова в дії», — написав Смілянський.
На офіційному сайті «Укрпошти» зазначено, що вартість аркуша з дев’яти марок становить 600 гривень. За словами представників компанії, випуск має на меті не лише висловити актуальні суспільні настрої, а й нагадати про важливі події, що вплинули на долю України.
Передісторія заяви Зеленського
5 грудня на своєму YouTube-каналі відомий американський подкастер Лекс Фрідман опублікував тригодинне інтерв'ю з Володимиром Зеленським. У ході розмови Президент обговорив низку важливих тем: безпекові гарантії для України, військову допомогу США, воєнний стан і вибори в Україні, участь КНДР у війні та можливості мирних переговорів.
Однією з ключових тез стала критика Будапештського меморандуму, який, за словами Зеленського, виявився неспроможним захистити Україну. Нагадаємо, цей документ, підписаний 1994 року, передбачав гарантії безпеки для України в обмін на її відмову від ядерної зброї. Серед гарантів були США, Велика Британія, росія, Франція та Китай.
Однак у 2014 році, коли росія окупувала Крим і частину Донецької та Луганської областей, механізми меморандуму не спрацювали.
«Чому? Та похр. Це ж зрозуміло російською? От як російською було похру, так і всім іншим гарантерам було пох*ру на цю країну, на цих людей, на ці гарантії безпеки», — зазначив Зеленський.