Азербайджан подає до суду на росію через відмову визнати свою провину за збитий літак
Азербайджан подає до суду на росію через відмову визнати свою провину за збитий літак
06.02.2025
65

Азербайджанські урядовці активно збирають докази, аби звернутися до міжнародного суду щодо катастрофи авіалайнера Azerbaijan Airlines, який розбився в Казахстані в грудні 2024 року. За словами представників Баку, вони мають намір зробити це, якщо росія не визнає свою відповідальність за трагічну подію.

Державне інформаційне агентство Азербайджану APA повідомляє, що вимоги Азербайджану і умови для росії були озвучені на найвищому рівні. Баку також отримав частини ракет комплексу "Панцир-С", якими, за даними азербайджанської влади, був збитий літак. Однак росія продовжує заперечувати свою причетність до інциденту, намагаючись "перекласти провину на екіпаж" та створити аналогічну ситуацію до того, що сталося з "малайзійським Боїнгом-2".

Представники Азербайджану зазначають, що до проведення експертиз залучено фахівців з Азербайджану, росії та Бразилії, країни-виробника літака. Виходячи з цього, у Баку стверджують, що росія повинна була бути поінформована про результати цих досліджень. Зараз уряд Азербайджану формує доказову базу і готується звернутися до міжнародного суду, водночас запевняючи, що "двері для діалогу з росією відчинені".

"Ми сподіваємося, що Москва відкрито визнає свою провину і понесе відповідальність за трагедію. Інакше Баку готовий до наступних кроків", — йдеться у заяві журналістів, цитуючи офіційних представників Азербайджану.

Додаткові подробиці катастрофи

25 грудня 2024 року літак Azerbaijan Airlines виконував рейс зі столиці Азербайджану, Баку, до Грозного, міста в Чеченській Республіці росії. Однак під час польоту він кілька разів змінив маршрут і врешті-решт впав поблизу казахстанського міста Актау. У катастрофі загинули 38 осіб, що перебували на борту.

Попередні повідомлення російської авіаційної влади свідчать, що аварія сталася через зіткнення з птахами. Однак, як повідомляє аеропорт Грозного, літак через туман перенаправили до Махачкали, а потім до Актау. Ці версії викликали сумніви серед аналітиків, особливо на тлі кількох інших факторів, що стали відомими.

Хоча того ранку над регіоном справді спостерігався туман, а аеропорт Грозного тимчасово закрили через загрозу атак безпілотників, інші обставини викликають питання. Так, моніторинговий портал Flightradar24 зазначив, що після підльоту до Грозного дані про траєкторію польоту літака були спотворені, ймовірно, через заглушення сигналу GPS і маніпулювання даними.

Додатково в мережі з'явилися кадри хвостової частини літака, на яких видно сліди, схожі на пошкодження від елементів ураження. OSINT-аналітики висловили припущення, що ці сліди нагадують пошкодження від ракети ЗРК "Панцир". Однак інші користувачі інтернету припустили, що ці пошкодження могли бути наслідком каміння під час падіння літака.

Казахстанські ЗМІ з посиланням на місцеве управління охорони здоров'я Мангистауської області повідомляли, що на борту літака міг статися вибух. Це підтверджують і свідчення людей, які вижили після аварії. Поліція Казахстану вже порушила кримінальну справу за фактом катастрофи.

У росії та Казахстані закликають утриматися від поспішних висновків. Однак за даними ЗМІ, попереднє розслідування, проведене Азербайджаном, показало, що причиною аварії була ракета, яку могла випустити росія для відбиття атак безпілотників. Це ж підтверджує й начальник Головного управління розвідки Міністерства оборони України Кирило Буданов.