Вчені розкрили страшну правду! Смартфон не прослуховує, він стежить за тобою інакше
Вчені розкрили страшну правду! Смартфон не прослуховує, він стежить за тобою інакше
25.04.2025
16 год. тому
2

Попри поширену думку, смартфони, ймовірно, не прослуховують своїх власників для створення цільової реклами. Проте вони відстежують користувачів іншими, не менш тривожними способами. Про це йдеться в матеріалі New Atlas, що базується на дослідженнях Північно-Східного університету США та компанії Wandera, яка спеціалізується на мобільній кібербезпеці. 

Ще у 2019 році резонансу набула стаття Bloomberg News про співпрацю Facebook із зовнішньою компанією, яка займалася розшифровкою аудіо, записаного через додаток Messenger. Як пояснювали в компанії, це було потрібно для тестування точності автоматичного розпізнавання мови. Користувачі, які погодилися на цю функцію, були попереджені. Однак медіа подали цю історію як доказ того, що соцмережа "підслуховує особисті розмови". Засновник Facebook Марк Цукерберг категорично заперечив це, наголосивши, що платформа не використовує мікрофон для збору даних з метою реклами. 

Але тема повернулася в інформаційний простір у 2024 році після розслідування 404 Media. Журналісти з’ясували, що компанія Cox Media Group розробила систему Active Listening, яка аналізувала фрагменти голосових команд, активованих через "Привіт, Siri" або "Привіт, Google", щоб на їхній основі формувати рекламні профілі. 

Хоча ця система не функціонувала у фоновому режимі 24/7, сам факт її існування викликав хвилю обурення. Великі технологічні компанії на кшталт Amazon, Google та Meta оперативно відмежувалися від CMG. У самій компанії заявили, що продукт зупинили, "щоб уникнути неправильного сприйняття". 

Ці інциденти знову викликали дискусії навколо гіпотетичного прослуховування через смартфони. Проте дослідження свідчать, що така технічна можливість хоча й існує, вона надто складна й неефективна. 

У 2019 році компанія Wandera провела експеримент, аби перевірити, чи можуть смартфони підслуховувати розмови. iPhone та Samsung Galaxy розмістили в кімнаті, де кілька днів поспіль звучала реклама корму для тварин. Жоден із додатків не продемонстрував жодної реакції – ні у вигляді цільової реклами, ні через збільшене споживання даних чи активність у фоновому режимі. 

Антоніо Гарсія-Мартінес, колишній менеджер з продуктів Facebook, ще у 2017 році публічно заявив, що прослуховування постійно ввімкненого мікрофона вимагає надзвичайно великого обсягу трафіку. 

"Припустимо, що ваш телефон увімкнений половину дня, це близько 130 МБ на день на користувача. У США близько 150 мільйонів активних користувачів на день, тож це близько 20 петабайт на день тільки в США", — зазначив Гарсія-Мартінес.

Для порівняння, весь обсяг сховища даних Facebook — близько 300 петабайт, а щоденна швидкість завантаження — лише 600 терабайт. Такий обсяг даних для прослуховування є просто непідйомним навіть для гігантів індустрії.
 
Проте, як показують дослідження Північно-Східного університету США, смартфони використовують інші методи стеження за користувачами. Команда перевірила понад 17 000 Android-додатків і виявила, що понад 9 000 із них потенційно могли робити скріншоти без відома користувача. У деяких випадках програми не лише знімали екран, а й записували відео активності на ньому, надсилаючи його третім особам.

"Не було жодних витоків звуку — жоден додаток не активував мікрофон. Потім ми почали бачити речі, яких не очікували. Застосунки автоматично робили скріншоти самих себе і відправляли їх третім особам. В одному випадку застосунок знімав на відео активність екрана і надсилав цю інформацію третім особам", — пояснив дослідник Крісто Вілсон.

"Це може бути набагато гірше, ніж якби камера фотографувала стелю або мікрофон записував безглузді розмови. Не існує простого способу закрити цей пролом у приватності", — зазначив його колега Девід Чоффнес.

І хоча телефони, ймовірно, не "підслуховують", вони залишаються потужними інструментами збору інформації. Геолокація, поведінка у браузері, покупки, банківські операції, навіть звички у користуванні додатками — усе це формує точний рекламний портрет.

 "Усе, що робить ваш телефон корисним, наприклад, знання того, де ви перебуваєте, зйомка фотографій, можливість онлайн-покупок і банківських операцій, — це якраз ті потенційні слабкості й уразливості. Що корисніший ваш телефон, то він привабливіший для рекламодавців, хакерів або тих, хто хоче отримати ваші дані", — підсумував Майк Кемпін, віцепрезидент з інжинірингу в Wandera.